Zakładasz firmę – zobacz, co trzeba wiedzieć?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Prowadzenie własnej firmy nie jest proste. Planując jej założenie, trzeba dokładnie wszystko przemyśleć, a także przekalkulować. Nie zawsze bycie samym dla siebie szefem nie zawsze jest opłacalne i to nie tylko pod względem finansowym, ale także czasowym. Co warto wiedzieć, zanim założy się własny biznes.

Fakt nr 1: 80% firm upada w ciągu dwóch pierwszych lat działalności

Statystyki nie są zbyt optymistyczne dla młodych przedsiębiorców. Dane okazuję, że aż 80% firm upada już w pierwszych dwóch latach działalności. Badania ujawniają, że główne przyczyn bankructwa młodych biznesów są obciążenia podatkowe, ograniczenia prawne i brak dostęp do zewnętrznych środków finansowania. To, dlatego także ważne jest pamiętanie o skorzystanie z porad fachowców już na starcie oraz dobrych narzędzi. Księgowość dla firmy można powierzyć zewnętrznej kancelarii lub zdecydować się na poradzenie jej samodzielnie z pomocą eksperckich oprogramowani czuwających nad poprawnością rozliczeń.

Fakt nr 2: czas to najcenniejsza waluta

Każdy ma tyle samo czasu. Dla każdego doba ma 24 godziny. To, jak wykorzystuje się ten czas, jest kwestią indywidualna. Przedsiębiorcy chcący osiągać sukcesy powinni zgłębić tajemnice zarządzania czasem i ustalania priorytetów. Nie obce powinno być i też delegowanie zadań i umiejętne kontrolowanie swoich pracowników. Bez względu na to, czy prowadzi się jednoosobową działalność gospodarczą, czy zatrudnia pracowników, warto korzystać z programów oferujących moduły pozwalające zarządzać projektami, delegować zadania, ustalać priorytety.

Fakt nr 3: biznes to odpowiedzialność

Praca u kogoś oznacza, że doskonale wie się, w jakich godzinach się pracuje, jaki jest zakres obowiązków, ile się zarobi. Daje to poczucie bezpieczeństwa i komfort, ale też nakłada na pracownika wiele ograniczeń. Nic więc dziwnego, że własna firma jawi się jako spełnienie marzeń. O prowadzeniu własnej firmy marzy wiele osób. Często przejście „na swoje” postrzegane jest jako odzyskanie wolności i „pozbycie się” szefa. W praktyce okaże się jednak, że prowadzenie własnej firmy wymaga o wiele większego zaangażowania, czasu i odpowiedzialności niż praca na etacie.  Pracując na swoim, trzeba samodzielnie podejmować wszystkie decyzje, przyzwyczaić się do nienormowanego czasu pracy, niepewności co do wysokości zarobków, formalność, podatków, kontroli ze strony urzędów. Są to elementy codziennego życia przedsiębiorcy, o których trzeba wiedzieć już na starcie.

Fakt nr 4: motywacja nie przychodzi sama

Praca bez szefa „nad głową” ma swoje liczne plusy, ale też i minusy. Jednym z nich jest motywacja, a właśnie jej brak. Brak kontroli sprawia, że nie tak łatwo jest usiąść do pracy i pilnować deadlinów. W przypadku pracy na własny rachunek trzeba więc zadać o motywować się i wprowadzić samodyscyplinę. Warto więc czas przed założeniem firmy i na początku jej prowadzenia poświęcić na zmotywowaniu się do działania i znalezienia sposobu na efektywną pracę.

Fakt nr 5: nie musisz się bać formalności

Wiele osób odkłada założenie własnej firmy bojąc się formalności i papirologii. Nie da się ukryć, że prowadzenie biznesu zawsze oznacza prowadzenie dokumentacji, jednak współcześnie jest to o wiele prostsze. Dzięki programom działającym w chmurze, wiele kwestii formalnych jest o wiele prostsze. Ułatwiają one nie tylko wystawianie faktur, ale także rozliczenia podatkowe, kontakt z ZUS i Urzędem Skarbowych, archiwizację dokumentacji i szereg innych zadań.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *