Ecommerce – jak zacząć sprzedaż przez internet?

Ecommerce to w dużym skrócie sprzedaż internetowa. Termin ten mocno kojarzy się z coraz popularniejszymi sklepami online, ale w rzeczywistości ma szerszy zakres i może obejmować na przykład wymianę usług. Co zrobić, aby faktycznie osiągać z takiej działalności zyski?

Jaki rodzaj działalności?

Najczęściej osoby decydujące się na wejście do branży ecommerce decydują się na prowadzenie sklepu internetowego. Może to być tradycyjny handel, skierowany do prywatnych klientów, albo działalność „business to business”, w ramach której określone towary sprzedaje się głównie innym przedsiębiorcom – może to być na przykład oprogramowanie dla firm albo części dla warsztatów samochodowych.

Sprzedaż w sklepie internetowym może być detaliczna albo hurtowa. Warto też z góry ustalić, czy sprzedawane dobra będzie się magazynować u siebie czy na bieżąco zamawiać u innych dostawców – w tej pierwszej opcji odpada koszt prowadzenia własnego magazynu, oznacza to jednak konieczność nawiązania współpracy z hurtowniami i jeśli taki dostawca zawiedzie, odpowiedzialność spadnie na sprzedającego.

Jaka platforma?

Sklep internetowy nie zadziała oczywiście bez platformy sprzedażowej, ta zaś może być gotowym rozwiązaniem albo zostanie zaprojektowana od podstaw. Dedykowany sklep internetowy kosztuje sporo więcej, ale za to jest dostosowany dokładnie do potrzeb sprzedawcy, posiada różne przydatne funkcje i umożliwia sprawną obsługę klienta. Projektowane na zamówienie sklepy sprawdzają się zwłaszcza wtedy, gdy w planach ma się prowadzenie nietypowej działalności handlowej, z bardzo szczególnym rodzajem towarów albo usług.

Przy małym budżecie na start, bezpieczniejszą opcją są zazwyczaj gotowe rozwiązania, dostępne już za kilka tysięcy złotych, a kiedy działalność już się rozwinie, zawsze można przenieść sklep na nowocześniejszą, rozbudowaną platformę. Niezależnie od skali prowadzonego handlu, sklep internetowy musi mieć opcję płatności online, dlatego tak istotna jest kwestia bezpieczeństwa, aby nie doszło do przechwycenia danych klientów i utraty pieniędzy. Standardowo płatności dokonywane są poprzez system Przelewy24, Dotpay, PayU, Tpay, PayPal, warto też dać możliwość płatności przy odbiorze.

Jak zorganizować wysyłkę?

Sukces sklepu internetowego zależy nie tylko od asortymentu i cen, ale również sprawnej wysyłki. Podobnie jak w przypadku płatności, tak i tutaj warto dać klientom do wyboru choć dwie, trzy metody dostawy, na przykład paczkomaty, wybraną firmę kurierską i Pocztę Polską. Dobrze, aby koszty wysyłki oraz czas dostawy były jasno określone i widoczne już na etapie składania zamówienia, zwłaszcza kiedy na jakiś towar trzeba dłużej poczekać lub ze względu na jego rozmiar może on być dostarczony wyłącznie przez kuriera.

Wszystko zgodnie z prawem

Branża ecommerce podlega określonym regulacjom. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, jak wyglądają kwestie podatkowe – inaczej to wygląda na rynku krajowym i UE, a inaczej, kiedy handel wykracza poza granice Unii. Sklep internetowy powinien też zadbać o regulamin, politykę prywatności, RODO, sprawy formalne związane z reklamacją, zwrotami i odstąpieniem od umowy.

Facebook Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *