Jak założyć biuro podróży?
W Polsce nie brakuje entuzjastów podróżowania. Niektórzy z nich postanawiają przekuć pasję w biznes i decydują się na uruchomienie własnego biura podróży. Jak się do tego zabrać od strony formalnej i o czym należy pamiętać?
Każdy, kto nosi się z zamiarem otworzenia biura podróży, musi w pierwszej kolejności zastanowić się, jakie dokładnie usługi chce świadczyć. Do wyboru są trzy opcje: organizacja turystyki (organizacja imprez turystycznych od A do Z), pośrednictwo turystki (zawieranie umów o świadczenie usług turystycznych na zlecenie klienta) oraz agencja turystyczna (stałe pośrednictwo w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki). Bardzo często na początek wybierany jest trzeci wariant, m.in. z tego względu, że nie jest tu wymagany ani wpis do rejestru organizatorów turystyki, ani różnego gwarancje (bankowe, ubezpieczeniowe). Warto zasięgnąć informacji, na jakiej zasadzie funkcjonują biura podróży na http://okiemturysty.pl/category/biura-podrozy/.
Jaka forma działalności?
Biuro podróży może być prowadzone w prawie każdej formie – jako spółka handlowa, spółka cywilna bądź jednoosobowa działalność gospodarcza. Nie może być to natomiast spółka partnerska. Działalność jednoosobową oraz spółkę cywilną trzeba zarejestrować – w tym celu należy dokonać zgłoszenia do CEIDG poprzez stosowny formularz. Z kolei przy spółce handlowej konieczna jest rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Przy tej okazji pojawia się jeszcze jedna ważna sprawa, a mianowicie określenie PKD:
– 79.11.A – dla agentów turystycznych,
– 79.11.B – dla pośredników turystycznych,
– 79.12.Z – dla organizatorów turystyki.
Co ze składkami ZUS?
Prowadzenie firmy w Polsce oznacza obowiązek odprowadzania składek ZUS. Na zgłoszenie się do ubezpieczeń przedsiębiorca ma maksymalnie 7 dni, licząc od dnia założenia działalności. W ZUS trzeba złożyć druk ZUS ZUA (gdy biuro podróży to jedyny tytuł do ubezpieczeń) lub ZUS ZZA (gdy biuro podróży nie jest jedynym tytułem do ubezpieczeń). Co się zaś tyczy wysokości składek, to decyduje o nich kilka wytycznych. Przedsiębiorca albo płaci tzw. pełny ZUS (w 2019 r. jest to 1316,97 zł z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym lub 1246,92 zł bez tego ubezpieczenia), albo – po spełnieniu odpowiednich warunków – ma możliwość skorzystania z ulgi na start lub preferencyjnych składek ZUS.
Jak opodatkować biuro podróży?
Biura podróży w Polsce takie jak BP Rainbow Tours – http://okiemturysty.pl/category/biura-podrozy/rainbow-tours/ i inne, są opodatkowane na różnych zasadach, w zależności od formy działalności, kosztów, wysokości przychodów etc. Najpopularniejszą formą opodatkowania jest opodatkowanie na zasadach ogólnych, lecz oprócz tego do wyboru są karta podatkowa, podatek liniowy i ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Koncesje i pozwolenia
Co do zasady biuro podróży oraz pośrednicy turystyczni muszą posiadać koncesję na prowadzenie działalności. Wymagane są przy tym: umowa gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej (ewentualnie umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej na rzecz klientów; gwarancje te trzeba odnawiać co rok) oraz stosowny lokal. Nieodzowne jest też złożenie wniosku o zezwolenie do urzędu wojewódzkiego, na którego podstawie biuro wpisywane jest do rejestru działalności regulowanej dla organizatorów i pośredników turystycznych danego województwa.
Lokal dla biura podróży
Przepisy nie określają, jakie dokładnie wymogi musi spełniać lokal dla biura podróży, niemniej kluczową rolę odgrywa tu lokalizacja. Centrum miasta czy galeria handlowa to najlepsze warianty, choć niestety nienależące do najtańszych. Można rzecz jasna zdecydować się na mniej kosztowne rozwiązanie, jakim jest wirtualne biuro podróży, ale nie wolno zapomnieć, iż reklama w internecie także kosztuje i nie da się uniknąć tych wydatków.
Biuro podróży – inne aspekty
Założenie biura podróży wiąże się z wieloma innymi kwestiami do ogarnięcia. Trzeba otworzyć firmowy rachunek bankowy, zastanowić się nad rozliczaniem podatku VAT (przy obrotach rocznych poniżej 200 tys. zł bez podatku można skorzystać ze zwolnienia VAT), a także zatrudnić pracowników. Solidny touroperator musi mieć pracowników do obsługi biura oraz doświadczonych rezydentów. Nieodzowny jest też dobry sprzęt komputerowy i profesjonalne oprogramowanie. Biura podróży mają też w zwyczaju sprawdzać poszczególne miejsca pod kątem warunków pobytowych, zanim przedstawią ofertę klientom. Przedsiębiorca powinien również zadbać o ochronę danych osobowych w związku z RODO. Do tego wszystkiego nie wolno zapomnieć o promocji, bez której ciężko jest rozkręcić jakąkolwiek działalność. Jak więc widać, uruchomienie biura podróży to masa formalności oraz sporych wydatków, na które należy zabezpieczyć środki.
Ale czy musi to być od razu biuro podróży? Nie musi. Przykład – imprezy integracyjne dla firm w Krakowie w https://www.shootingcracow.com/oferta/dla-firm/ Takie rzeczy zawsze będą mieć zainteresowanie i moim zdaniem warto iść w takim kierunku. Czy to nie jest lepsze rozwiązanie?